K U N S T F O R E N I N G

E B E L T O F T

Lys, bevægelse, humor og sart styrke i Tinghuset

Årets sidste udstilling i Ebeltoft Kunstforening bliver fire kunstnere fra det østjyske: Billedkunstner Erik Reinert fra Knebel, fotograf Peter Odderskær fra Rønde, keramiker og skulptør Marianne Steenholdt Bork alias Filihankat fra Højbjerg og papirkunstner Jette Nørregaard fra Ebeltoft.
Udstillingen åbner 30. oktober med fernisering kl. 11 i Tinghuset og kan ses hver dag indtil 12. december 2021.
Der er fri entré i hele udstillingsperioden.
Mens Erik Reinert er bidt af lys og bevægelse i sine malerier, eksperimenterer Peter Odderskær med lys i sine fotografier. Filihankat omdanner leret til farvestrålende skulpturer i stentøj. Og Jette Nørregaard bruger mange slags håndlavet papir i kombination med andre materialer i sine smykker, skulpturer, skåle og billeder.
De fire kunstnere har hver deres vinkel på deres kunstneriske udtryk og til sammen leverer de en professionel udstilling med plads til fordybelse og forundring.
Marianne Steenholdt Bork modellerer sine figurer i stentøj, så hver figur er unik og har sit eget særpræg. Processen er meget tidskrævende og kræver flere brændinger.

Hun er kendt for sine fabulerende, keramiske værker med humoristiske linjer og et stænk af vildskab.
»Jeg er fascineret af løven
- filihankatten -, og det er en figur, jeg aldrig bliver træt af«, siger Marianne Steenholdt Bork.
For Jette Nørregaard, der har haft galleri i Ebeltoft i tyve år, lokker papirets fleksibilitet og mange udtryksmuligheder.
»Min fars store hobby var bogbinderi, og det har inspireret mig og givet mig blik for materialet,« fortæller papirkunstneren, der selv fremstiller papiret på sit værksted.
Hendes formsprog er enkelt og bærer præg af papirets særegne muligheder. Papiret som materiale bliver i hendes hænder til sarte smukke skåle, forfinede skulpturer eller non-figurative billeder ofte bygget op af geometriske figurer.

I Erik Reinerts malerier bevæger den menneskelige figurer sig mod noget eller fra noget. Det handler om tilvalg og fravælg. Værkerne lægger op til, at vi kan tænke eller opleve en historie eller fortælling.
»Jeg arbejder med bevægelse, den menneskelige bevægelse. Det væsentlige for mig er den energi og glæde, der opstår i selve bevægelsen,« siger Erik Reinert.

Peter Odderskær eksperimenterer med fotografiet og det grafiske udtryk i en blanding af det abstrakte og det genkendelige.
»Jeg er inspireret af fotografiets muligheder for at indfange lys, former og farver i nuet, fange øjeblikkets stemninger og indtryk af blomster samt landskabsmotiver,« siger Peter Odderskær.
Alle hans billeder er navngivne, håndsignerede og nummererede.

Marianne Steenholdt Bork (Filihankat), Jette Nørregaard, Erik Reinert og Peter Odderskær30. oktober - 12. december 2021, alle dage kl. 11-16. Ebeltoft Kunstforening, Tingsalene, Torvet 5, 8400 Ebeltoft

Tak til Syddjurs Kommune, Kulturpuljen, for støtte til udstillings- og kulturaktiviteter

Følg os på Facebook

CVR-nr. 25610628