K U N S T F O R E N I N G

E B E L T O F T

Tre kunstnere, tre lande, tre udtryk

En veloplagt udstilling med internationalt islæt er på plakaten i Ebeltoft Kunstforening. Tre professionelle kunstnere fra Danmark, Norge og Frankrig viser deres værker i Tinghuset fra lørdag 11. juni med fernisering kl. 11. Udstillingen kan ses til og med søndag 31. juli.

Tre kunstnere fra tre lande mødes på en udstilling i Ebeltoft Kunstforening sommeren over.
Egentlig skulle udstillingen i Tinghuset have fundet sted sidste år, men den blev udsat pga. corona. I stedet bliver udstillingen næsten et symbol på, at grænserne igen er åbne, og alle restriktioner er væk.
De tre kunstnere, Kirsten Skov Bjerre, Anne Pfeffer Gjengedal og Marc Dauphin, fra henholdsvis Danmark, Norge og Frankrig udtrykker sig blandt andet igennem akvarel, træsnit og objekter.
Kirsten Skov Bjerre fra Sønderjylland viser her i Ebeltoft en række poetiske træsnit med stemningsbilleder og små historier. Hun lægger stor vægt på, at der er balance mellem elementerne i billederne, og at de viser en samhørighed med hinanden.
”Jeg arbejder med at udtrykke det sanselige i mine motivers form og derved vise dets skønhed og særegenhed. Det gælder også i de motiver, der umiddelbart opfattes som almindelige og kedelige eller endog grimme,” forklarer Kirsten Skov Bjerre, der er uddannet med en
Master of Fine Arts fra Kunstakademiet i Trondheim i 2014 og medlem af Billedkunstnernes Forbund.
I sine billeder tager Kirsten Skov Bjerre udgangspunkt i det daglige og det nære, og resultatet er figurative billeder af natur og mennesker. Ud over træsnit arbejder hun med tegning, akvarel, film- og videoinstallation.
Anne Pfeffer Gjengedal fra Oslo-området udstiller for første gang i Danmark. Hun er bl.a. medlem af Norske Billedkunstnere. Sine værker kalder hun for objekter eller genstande.
Mange af værkerne har insekter som tema. For eksempel et værk med titlen Sarofag, der er hæklet i oxideret kobbertråd for at understrege det skrøbelige, gennemsigtige og vægtløse.
På de hæklede former har hun monteret fundne genstande som computerdele, koralstykker, trykknapper og små pærer for at vise insekternes mangfoldighed, funktion eller som bare dekorationer for at tiltrække en mage.
”Genstandene er monteret med insektnåle i genbrugte insektkasser, som biologen gør med sine samlinger som dokumentation af fortiden for at forstå fremtiden,” forklarer hun.
Marc Dauphin fra Montauban i Frankrig er tilknyttet Djursland gennem venner og sommerhus. Derfor viser han på udstillingen også akvareller med motiver fra Jernhatten, som blev fortolket i hjemlandet efter at have oplevet Mols og omegn med lys, bølger og vind.
Jeg maler ikke virkeligheden, som synsindtrykket fremstiller den, men sådan som mit sind gengiver den for mig. Jeg søger stærke billeder, der frembringer følelser og åbner døre ind til poesi. Billeder fremstiller ord, og ord fremstiller billeder, så i sidste ende er jeg bare en "fabrikant". Det sker så, at jeg skaber fantasidyr, indviklede historier, landskaber med maling og billeder med voks, spadserestokke, krydstogtsskibe af bly og mange andre fantasifulde ting,” forklarer Marc Dauphin.

Kirsten Skov Bjerre (DK), Anne Pfeffer Gjengedal (NO), Marc Dauphin (F) 11. juni - 31. juli 2022, alle dage kl. 11-16. Ebeltoft Kunstforening, Tingsalene, Torvet 5, 8400 Ebeltoft. Gratis entré.

Nanna Heggelund Christensen, Årets Kunstner på væg 2022, sammen med formanden for Ebeltoft Kunstforening Dorte Løkke Rasmussen.

På den sidste dag på Medlemmernes Påskeudstilling blev det afsløret, hvem der løb med titlerne Årets Kunstner 2022 på væg og Årets Kunstner på podie. På væg var det Nanna Heggelund Christensen, der vandt. (foto tv.) Årets Kunstner 2022 på podie blev keramiker Birthe Rågård (foto th.). De to vinder sammen en udstilling i Tingsalene marts 2023.

Birthe Rågård, Årets Kunstner på podie 2022.

Anne-Marie Kristensen fra Risskov blev den heldige vinder af værket, "En fjer i hatten", som Ebeltoft Kunstforening erhvervede fra Årets Kunstner 2021 Bente Rytler. Hun blev på Påskeudstillingens sidste dag udtrukket ud af alle dem, som havde stemt på Årets Kunstnere, Nanna Heggelund Christensen og Birthe Rågård.

Tak til Syddjurs Kommune, Kulturpuljen, for støtte til udstillings- og kulturaktiviteter

Følg os på Facebook

CVR-nr. 25610628

Sparekassen Kronjylland:
Reg.nr. 9360

Konto nr. 0010 110 548

Åbningstider:
Marts - oktober dagligt kl. 11 - 16
December - februar lukket

Åbningstiderne kan variere
Klik her for de aktuelle

Der er gratis adgang til udstillingerne